0. Pròleg
Aquest text fou escrit en 2009, pel blog de l’entitat
Santa Eulàlia Districte Fotogràfic. Com que ara ja no es trova disponible, el
penjo, retocat i ampliat.
L'article està dedicat a Juan Manuel Fernández, impulsor de moltes iniciatives socials, entre les que hi era l'Arxiu Històric de Santa Eulàlia, que tenia un extraordinari blog, amb el que vaig tenir l'orgull de poder col·laborar.
Cal afegir la recent aparició del blog de Ramon Breu, que ha actualitzat l'article que va fer per la revista del Centre d'Estudis en 1988.
Mapa amb el pas de la Via Augusta pel territori de Barcino. Font: https://www.researchgate.net/figure/Mapa-amb-el-pas-de-la-via-pel-territori-de-Barcino_fig27_299537873 |
Algunes restes arqueològiques semblen indicar l’existència d’una vil·la
romana on després es construí l’església. La troballa més important fou la d’una
escultura que representa un cap de Medusa, que actualment es troba al Museu
Arqueològic de Barcelona. Aquesta figura era un gorgoneion, un monument funerari.
Aquesta figura de Medusa era un "gorgoneion", un monument funerari ubicat a la vora de la Via Augusta |
L'església de Santa Eulàlia de Provençana vers 1910. |
Una foto de 1932 en la que podem veure l'absis destruït vers 1957. |
Església de Santa Eulàlia de Provençana. |
Més que explicar què és el que va passar al voltant de l’església cal explicar què és el que havia d’haver passat i no va passar. El més habitual és que al costat de l’església s’agrupessin cases i sorgís un poble. Però en Provintiana no va ocórrer així.
Un primer nucli de cases es va formar vers el s. XIII en el
mateix camí, però molt més cap a ponent, on s’havia creat un petit hostal o
hospital, al voltant d’un edifici conegut com la Torre Blanca. Aquest nucli,
anomenat “Pobla de l’Hospitalet”, es consolidà a finals del s. XV i el s. XVI i
construí la seva pròpia església. El temple de Sta. Eulàlia passà a ser una
ermita gradualment abandonada.
Fragment d'un mapa del terme de l'Hospitalet de mitjan segle XVIII, corresponent al territori de Santa Eulàlia i la seva Marina. Podem identificar l'església de Santa Eulàlia i el mas de Ca n'Alòs. |
3. L’agricultura.
Ca n'Alòs va ser durant segles la masia més important de la contrada. Fou destruïda inexplicablement vers 1970 quan era al recinte de la Vanguard. |
Fragment, corresponent a Santa Eulàlia, del mapa del Canal de la Infanta publicat en 1908. |
En l’Antic Règim, els hostals dels camins, les fleques i carnisseries eren activitats molt regulades i només es podien exercir amb concessions de les autoritats locals. De fet, els diners que n’obtenien eren una part importantíssima dels ingressos propis.
L'antic hostal, en un foto de 1900 (aproximadament) i 1994. |
5. La primera industrialització.
Darrere dels prats d’indianes van arribar en les dècades del 1840 i 1850 les primeres indústries que feien el mateix que els prats d’indianes però amb mètodes químics i mecànics. Vers el 1853-1854 s’instal·laren, dues indústries de blanqueig i aprest de tela, la d’Antonio Pareto (on hi ha la televisió) i “La Aprestadora Española, S.A.” (on hi ha el conjunt residencial Granvia Center). En aquesta última s’instal·là el primer generador d’energia de vapor de la ciutat.
L'any 1831 s'instal·là un molí fariner en el salt del Canal de la Infanta de la Riera Blanca i de 1856 és la primera notícia de la fàbrica de maons refractaris de Pau Cucurny, que creiem que era una mica més avall, al costat de l'hostal.
L'altra gran novetat de la modernitat, el ferrocarril, esdevení una de les fites que delimitaven el barri. En 1854
s’inaugurà la línia de ferrocarril de Barcelona a Martorell i en 1881 la línia de Vilanova. Gràcies a una guia-cicerone del ferrocarril, tenim un relat escrit per Victor Balaguer, de com era el lloc en aquells anys.
També aquells anys (1853-54) foren els de les primeres vagues obreres
en aquestes fàbriques. Les reivindicacions eren la reducció de la jornada a 11 hores diàries, pujada de sou i llibertat d'associació. Els primers obrers ja tenien clar que l'única possibilitat que tenien de lluitar contra el capital era unint-se i negociant col·lectivament. Aquest primer moviment obrer era, de fet, el de Sants.
6. El naixement del barri.
La industrialització és un fenomen que va acompanyat d’un procès de migracions del camp a la ciutat, de persones que passen de treballar de l’agricultura a la indústria. Sants fou un dels principals escenaris de la industrialització barcelonina (“Güell, Ramis y Cia”, el “Vapor vell”, de 1840, “La España Industrial, S.A.”, de 1847, etc.) i passà d’uns 2.000 habitants en 1835 a tenir-ne 8.000 en 1860.
La majoria d’aquestes persones vivien al llarg de la carretera
de Madrid i del camí vers l’Hospitalet. El petit barri sorgit al voltant d’aquest
últim camí era conegut com la Bordeta. Doncs bé, la Bordeta va crèixer, i en
algun moment de la dècada del 1840 travessà la invisible frontera municipal i
van aparèixer els primers edificis i habitants de lo que amb el temps serà Sta. Eulàlia.
Mapa del Pla Cerdà (1861) al qual veiem com el creixement de Sants generà COllblanc i Santa Eulàlia. |
No
tots els edificis s’instal·laren al llarg del camí de Cornellà. Alguns ho van
fer als costats d’un altre camí que partia de la Riera Blanca i travessava la
Marina per sota de l’anterior, i que era conegut com “carretera del mitj”. En aquest
camí fou on s’ubicaren les indústries abans esmentades (Aprestadora i Pareto).
La relació entre el nou barri i Sants era tan intensa i evident que en 1872, un grapat (majoritari) de veïns de Sta. Eulàlia (i de Collblanc, on passava el mateix) van demanar d'integrar-se en el municipi contigu.
Urbanització del Carrer Cavall Bernat (1877) |
En 1886 s’obrí el carrer Comerç i el 1890 el carrer Agricultura (actual Gral. Prim). Foren els primers que van unir els dos eixos transversals del barri. En el mateix 1890 es creà el carrer Muns, que unia Agricultura i Comerç. Des d’aquest nucli el barri es va fer gran, de mica en mica.
1900
|
1920
|
1936
|
|
STA
EULÀLIA
|
1.000
|
2.600
|
10.000
|
COLL.-TORR.
|
300
|
3.800
|
25.000
|
CENTRE
|
2.800
|
4.500
|
10.000
|
Me ha resultado muy interesante este trabajo. Habría que potenciar iniciativas como ésta para conocer nuestro barrio.
ResponderEliminarGracias por la informacion; solo aportar que los toponimos blanco, rojo, monzon, etc equivalen a posada y que la zona de la Torrassa/Bellvis eran de la parroquia de Sants (o Sans, que no es lo mismo etimologicamente).
ResponderEliminar