El Pla Director
Urbanístic Granvia Llobregat és un pla urbanístic que afecta 1.045.141 m2 del
sud-oest del terme municipal de l’Hospitalet, un 8% del territori de la ciutat. Ja he escrit amb anterioritat d'ell.
Com tots els plans urbanístics, el que fa és dir el que es pot fer en les
diferents parts d’aquest espai: si ha de ser un parc, si ha de dedicar-se a
equipaments, si es poden construir edificis i com han de ser aquests edificis,
etc.
L'àmbit del PDU Granvia Sud |
Actualment, tots els
espais ja tenen una qualificació, és a dir, tenen una etiqueta en la que es diu
el que es pot fer i pot haver en aquest espai: camps de conreu, parcs, indústries,
edificis, etc… Un pla urbanístic nou el que fa és requalificar els espais, canviar els usos.
Les requalificacions en principi haurien de ser
positives, perquè han de ser respostes a les noves necessitats d’ús de l’espai.
Tanmateix s’ha d’anar molt en compte, perquè com ens mostra la història (també la nostra) i els mitjans de comunicació actuals les requalificacions
urbanístiques malauradament també es fan per fer quartos de forma fàcil.
Els sectors del PDU |
Les requalificacions
provoquen uns negocis brutals: els terrenys qualificats de bosc o parc valen
molt poc, però si són requalificats com edificables augmenten moltíssim el seu
valor o permeten guanyar fortunes venent oficines o pisos. Comprar barata una
parcel·la rústica perquè saps que la requalificaran o aconseguir que la
requalifiquin, és un dels tradicionals mecanismes de l’especulació
immobiliària.
Davant del PDU Granvia
ens hem de fer unes preguntes:
1. Quina és la
qualificació actual?
La qualificació actual
procedeix del Pla General Metropolità de 1976. La majoria dels terrenys
afectats són majoritàriament parcs (502.382 m2, un 48,1%), sistema viari i
adjacents (428.878 m2, un 41%) i equipaments (73.282 m2, un 7%). En cap parcel·la del sòl afectat pel PDU es
pot aixecar ni un bloc.
En resum, la pràctica
totalitat del sòl del PDU és, segons el planejament vigent fins ara, d’ús
públic, de tots i totes nosaltres.
L’ús concret d’aquests
terrenys en l’actualitat no és el desitjable, es pot millorar moltíssim. Però
aquesta situació actual no justifica en cap cas l’entrega de sòl d’us públic i col·lectiu
a empreses privades perquè facin negocis. L’ús d’aquells terrenys ha de ser
nostre, de tots i totes, no d’uns pocs.
Qualificacions prèvies al PDU. 6 és parc, 7 és equipaments i 9 infraestructures. |
2. Quina és la qualificació que proposa el PDU Granvia?
En aquest moment encara
no tenim les dades exactes de la darrera versió del PDU, aprovada per la
Comisió d’Urbanisme el passat 3 de març. Amb les dades del Pla de 2016 i les
notícies recents, podem afirmar que el sòl edificable augmenta en uns 100.000
m2.
Segons la documentació de
2016, els parcs urbans augmenten en 15.000 m2. La realitat és que el terreny
verd que es perd amb l’augment del terreny edificable es compensa amb la
requalificació de part dels camps de conreu que ara tenen qualificació de “Protecció
de sistemes generals”, per la proximitat de carreteres i per ser a sobre de la
cua de maniobres del metro. És a dir, “guanyem” com sòl verd el que ja ho és de
fet i no pot ser edificable.
El que és incomprensible
és la inclusió d’una part dels terrenys de Bellvitge dins del PDU. A què ve
posar la Rambla Marina i els terrenys del centre del barri en tot aquest sarau
del PDU? Per què es requalifiquen aquests terrenys com zones verdes en el Pla? Serveix
per maquillar les pèrdues de zones verdes en d'altres parts del Pla?
3. De qui són les
terres del PDU?
Quan es produeix una
requalificació de terrenys, convé saber qui són els seus propietaris, perquè
són els que més es beneficiaran.
El principal propietari
és l’Ajuntament de l’Hospitalet, que té 230.000 m2 sobretot al voltant de l’Hospital
Duran i Reynals. És una gran parcel·la qualificada com equipament i parc, i
alguns vials.
La Generalitat i el
Ministeri de Foment són propietaris de més de 330.000 m2, la majoria de
carreteres, l’espai del metro, etc. D’altres institucions, com Adif, Transports
de Barcelona, el Consorci de la Zona Franca, etc., superen els 30.000 m2.
I els propietaris privats,
els que poden ser subjectes de grans negocis immobiliaris? El més gran
propietari és Eusebi Güell, de la nissaga dels Güell del Parc i la Colònia, amb 180.000 m2. La
Immobiliària Focio SL, té més de 50.000 m2. L’empresa Hackerson International,
té uns 25.000 m2. Una desena d’empreses i persones físiques posseeixen diverses
parcel·les.
Propietaris de terres afectades pel PDU |
Per tant, una de les principals
característiques del PDU és que tots perdem uns 100.000 m2 de zona verda perquè un Güell,
l’empresa de Joan Laporta i la dona de l’ex-conseller
Recoder, etc. construeixin entre vint i trenta gratacels i es facin més rics encara.
4. És necessari el PDU
Granvia?
Com ja hem vist, les
requalificacions es justifiquen si responen a necessitats. Necessitem aquesta
gran quantitat de blocs?
L’Hospitalet té 12’5 km2
i 260 mil habitants, el que provoca una densitat de població de gairebé 21 mil
habitants per km2. La densitat de població de la nostra ciutat és altíssima,
fins al punt de ser un factor que dificulta la convivència. Allà on el problema
és més greu és en els districtes del nord (Collblanc-Torrasa, Florida-Les
Planes, Pubilla Casas-Can Serra) on la densitat es mou entre 40 i 50 mil h/km2,
al mig d’un atapeït continu urbà que comença a Sants (Barcelona) i finalitza a
Can Vidalet (Esplugues) o Sant Ildefons (Cornellà). Per aquests barris és també
cabdal el Pla CAUFEC, al que no parem prou atenció.
Calen requalificacions per construir més?
5. Proporciona avantatges
el PDU?
Es presenta el PDU com un
gran avantatge per la ciutat perquè permetrà soterrar la Granvia al seu pas per
Bellvitge. De fet, el tram cobert será molt petit i correspon al que hi ha
entre els dos hospitals. Afectarà poc a la población de Bellvitge i el pendent
dels trams d’ascens i/o descens generarà una contaminació acústica i atmosfèrica
gens convenient per la població en general i els malalts en concret.
Se’ns diu que el PDU
garantirà l’accès al riu. Que no es pot fer un camí digne sense haver de fer un
Pla d’aquesta grandària?
També s’argumenta que
així es conservaran les tres masies centenàries. Si ja formen part del PEPPA s’han
de conservar ja. I si alguna d’elles és a dins d’una parcel·la privada, el
propietari té l’obligació de protegir el patrimoni que és de la seva propietat,
com és el cas de Cal Masover Nou i Hackerson.
Cal Masover Nou. Font: https://avbellvitge.wordpress.com/tag/cal-masover-nou/page/2/ |
Una conclusió
Sembla obvi que el que
necessita l’Hospitalet no són més blocs. Més aviat necessitem espai lliure,
natural, que millori la nostra salut i faciliti la vida quotidiana.
Si avui gaudim d’espais
públics com el Parc de Bellvitge o de la Marquesa, la Plaça de la Carpa, la
Bòbila, la Serp, Escorsa o dels Veïns,
va ser perquè el veïnatge de la dècada de 1970 va dir “No més blocs!”.
Afortunadament, actualment també tenim iniciatives ciutadanes que s'estan mobilitzant.
Afortunadament, actualment també tenim iniciatives ciutadanes que s'estan mobilitzant.
Bellvitge en 1975 i 2015. |
Gràcies per la info! Molt aclaridora! La veritat es q el sotarrament de les carreteres, un parc de veritat i un acces decent al riu(com han fet al prat i a cornellà en certa manera) és el q necessitaríem...
ResponderEliminarI el que no necessitem són més blocs. Gràcies per les teves paraules.
Eliminar