La Reforma (1517...)
El proper 31 d’octubre serà el 500 aniversari
d’un fet que es pot considerar com un dels més transcendents de la història de
la humanitat: el frare catòlic (de l’orde dels agustins) Martí Luter va penjar
a la porta d’una església de Witterberg (Alemanya Oriental) un full en el que
denunciava la venda d’indulgències per part de la jerarquia eclesiàstica.
Un gravat i una pintura de Lucas Cranach el Vell amb els que va retratar a Luter, l'any 1526. |
Avui tothom reconeix que la pràctica de vendre
indulgències era un escàndol. Es tractava de comprar permisos, retallades en
les penes de purgatori, etc. La prostitució dels principis espirituals de la
religió catòlica era més que evident. Crítiques a la relació entre l’Església
de Roma i els diners s’havien produït abans en moltes ocasions, i normalment
eren tractades com heretgies i ofegades en sang i foc.
Per què la denúncia de Luter sí va reeixir i
va donar lloc al més important trencament del cristianisme? Si voleu
aprofundir, us recomano l’obra d’en Jaume Botey “A 500 anys de la Reforma Protestant”
(en català i castellà).
Si em permeteu el meu resum, Luter va triomfar perquè va trobar una fracció de la noblesa alemanya a la que li convenia i el va fer costat. Això no treu que no tingués raó. Però potser també la tenien d’altres i van acabar a la foguera.
Si em permeteu el meu resum, Luter va triomfar perquè va trobar una fracció de la noblesa alemanya a la que li convenia i el va fer costat. Això no treu que no tingués raó. Però potser també la tenien d’altres i van acabar a la foguera.
Paral·lelament a les crítiques de Luter i els
seus seguidors, va esclatar una revolta de 300.000 camperols a Alemanya el
1524. Luter els va deixar a l’estacada, al contrari que uns altres teòlegs
protestants, com ara Thomas Müntzer. És clar l’alineament social i polític amb
les classes altes del pare de la Reforma i perquè va ser recolzat a diverses
regions d’Europa.
Entre 1517 i 1546, els debats entre papistes i
protestants es van mantenir majoritàriament en l’àmbit de les idees, paraules i
llibres. Sí que es van produir més revoltes socials impulsades per la Reforma,
com la dels anabaptistes a Münster, magistralment descrita a la novel·la Q.
A partir de 1546 comença un segle en el que les guerres d’Europa van
ser, poc o molt, guerres de religió entre catòlics i protestants.
Del segle de les guerres de religió a Europa,
destaca la Guerra dels Trenta Anys (1618-1648), quan la barbàrie va assolir uns
nivells especialment importants. De vegades els conflictes eren entre diferents
branques dels protestants. La porta que va obrir Luter va permetre que molts
altres líders polítics o religiosos creessin la seva pròpia versió del
cristianisme (Calví, el rei anglès Enric VIII, etc).
Les grandes misères de la guerre, una sèrie de gravats de Jacques Callot de 1633 que podem considerar el primer reportatge gràfic d'una guerra. Mostra la crueltat de la Guerra dels Trenta Anys. |
La Monarquia Hispànica va intentar que els
territoris sota el seu control es mantinguessin fora de la influència dels
protestants. El fonamentalisme catòlic es va imposar, i la ciència i la cultura
en general a Espanya ho van patir durant segles. Especialment important va ser la reunió d'alts càrrecs
del catolicisme que anomenem concili de Trento, finalitzat l’any 1563.
Les diferents religions cristianes (la
catòlica i les diverses que anomenem protestants) van esdevenir oficials cadascuna
a un estat, i les altres eren perseguides. Tanmateix, algunes persones o
comunitats il·lustrades es van convertir a les noves religions. A Catalunya
destaca Pere Galès, executat per la Inquisició el 1595.
Val a dir que el qualificatiu de protestants
és propi de les persones que no ho són. Les persones que professen aquestes
religions es diuen a si mateixes evangèliques, reformades, luteranes... Algunes
religions que són vistes com protestants des del catolicisme, perquè parteixen del mateix tronc, no són acceptades com a tals per d’altres persones:
testimonis de Jehovà, mormons i adventistes.
Protestants a l’Hospitalet
Els pocs intervals en els que Espanya ha
gaudit un règim més o menys democràtic també han estat els episodis de
llibertat religiosa. El Sexenni Democràtic (1868-1874) va permetre que es
difonguessin tímidament algunes creences procedents de la Reforma, i a l’Hospitalet
va existir una escola metodista. El metodisme és una religió apareguda vers
1740 a Anglaterra i que es va difondre força per les colònies que poc després
s’independitzarien com els Estat Units.
La llibertat religiosa conquerida en 1868 va
esdevenir tolerància en les etapes polítiques posteriors. Segons Francesc Marcé i Marta de Planell,
i les dades aportades per l'exposició "500 anys de Reforma Protestant", l’any 1876 foren inaugurades una escola i una església protestant al Carrer Xipreret, en concret
evangèlica. Havia estat impulsada per l’estadounidenc Richard Pavía Cifré (Madrid, 1850-Las Vegas, 1884), enviat a Catalunya per l'American Baptist Missionary Union.
L'èxit de l'escola fou tan gran que han de canviar de local i rep la visita del cònsol dels EE.UU. L'any 1879, el pastor Cifré, Jaume Mitjavila, Pere Antoni Prats i Pere Mestres demanaren una secció en el cementiri per a la seva comunitat religiosa. Mitjavila, que havia estat militar i seguidor de Prim, fou el primer en estrenar-ho.
La bona acollida a l'Hospitalet portà a obrir unes altres església i escola a Cornellà l'any 1878. Cifré marxà a Figueres l'any 1880 i la comunitat evangèlica entrè en decadència i la darrera notícia és de 1883.
L'èxit de l'escola fou tan gran que han de canviar de local i rep la visita del cònsol dels EE.UU. L'any 1879, el pastor Cifré, Jaume Mitjavila, Pere Antoni Prats i Pere Mestres demanaren una secció en el cementiri per a la seva comunitat religiosa. Mitjavila, que havia estat militar i seguidor de Prim, fou el primer en estrenar-ho.
La bona acollida a l'Hospitalet portà a obrir unes altres església i escola a Cornellà l'any 1878. Cifré marxà a Figueres l'any 1880 i la comunitat evangèlica entrè en decadència i la darrera notícia és de 1883.
En 1933, amb la
llibertat republicana, es va establir una comunitat metodista a La Torrassa.
Era l’any 1933 i es va dir Església Evangèlica de Bethel. Van arribar a tenir
un local propi, que fou confiscat per les autoritats republicanes en els
primers dies de la Guerra, coincidint amb la repressió que van patir totes les
manifestacions religioses.
Malauradament, a partir de 1939 va venir el
fonamentalisme del nacional-catolicisme franquista, amb el que els i les
protestants van patir serioses dificultats, incloent agressions físiques. L’Església
de Bethel va reiniciar els cultes a domicilis particulars, als carrers Pujós i
Martorell. De mica en mica, la tolerància de les religions no catòliques va
augmentar, fins la llei de llibertat religiosa de 1967.
D'altres comunitats protestants van arrelar a diferents barris de l'Hospitalet, com ara La Florida, Pubilla Casas, Sant Josep, etc, malgrat les dificultats del franquisme.
D'altres comunitats protestants van arrelar a diferents barris de l'Hospitalet, com ara La Florida, Pubilla Casas, Sant Josep, etc, malgrat les dificultats del franquisme.
En les darreres dècades han tingut una
presència creixent les religions protestants al país i a la ciutat. Els pioners
van ser els testimonis de Jehovà, una església creada vers 1880 als Estats
Units i que es va difondre força en la dècada de 1970.
El gran creixement de les esglésies
protestants a Catalunya s’ha produït en relació a col·lectius concrets. En la
dècada de 1980 s’estén per tota Espanya el credo evangèlic de caire pentecostalià
dins de les comunitats gitanes, donant lloc a l’anomenada Església de
Filadèlfia.
A partir de l’any 2000 s’ha produït un
veritable “boom” de temples i col·lectius protestants a Catalunya protagonitzat
per famílies procedents d’Amèrica Llatina. Però, en aquest subcontinent no eren
catòlics? En les darreres dècades ha hagut una extraordinària difusió de les
religions procedents d’Amèrica del Nord cap al sud del riu Bravo.
Les raons d’aquest “transvasament” de fidels
és objecte de polèmica. Una conseqüència més de l’aculturació que pateixen els països pobres per part del país dominant? Va
haver una campanya premeditada a partir del moment en el que força individus i
comunitats catòliques es van posar del costat dels moviments socials dels
pobres? Recordem que en la dècada de 1970 no era estrany trobar capellans en
les guerrilles llatinoamericanes, la gran difusió de la teologia de
l’alliberament, etc.
En el seu excel·lent treball de recerca de 2n de
batxillerat, Els temples religiosos a l’Hospitalet,
Lidia Gómez va fer un exhaustiu treball de camp durant la tardor de 2015. Va
trobar 42 temples de les diferents branques del protestantisme: 3 salons del
regne de testimonis de Jehovà, 1 adventista, 2 de Filadèlfia, evangèliques,
pentecostals... A Bellvitge n’hi havia 10, a Collblanc-Torrassa i Santa Eulàlia
7 a cada barri, a Pubilla Casas 5, al Centre i Can Serra 4, etc. Alguns dels
noms dels temples eren en anglès, mostrant el seu origen al món anglosaxó:
Living Faith Church, Spirit ot Thuth Bible, World of Christ Bible, etc.
Una església de les que va documentar gràficament Lídia Gómez en el seu treball de recerca, al Carrer Joventut. |
Fent una cerca de molts d’aquests temples en
l’actualitat, trobem que a finals de 2017 s’han produït força canvis. La
majoria d’aquests llocs de culte són poc més que un local comercial habilitat,
i la seva mobilitat és considerable.
Una altra de les esglésies protestants que hi havia a la ciutat a finals de 2015, al Carrer Pau Sans. Fotografia de Lidia Gómez. |
Caldria un estudi més acurat per esbrinar de
quines branques del protestantisme són aquestes comunitats. En tres dels
temples del 2015 es diu que pertanyen al pentecostalisme, una versió que podem
qualificar de fonamentalista, ja que prenen de forma literal les pàgines
bíbliques. N’hi ha més d’aquesta mena?
D’uns 20 anys ençà, el paisatge religiós
hospitalenc ha canviat força, i les conseqüències del gest de Luter del 1517,
han arribat a la nostra ciutat.
No hay comentarios:
Publicar un comentario